View more
پیشگیری از حمله قلبی با میوه‌ها و سبزی‌ها

پیشگیری از حمله قلبی با میوه‌ها و سبزی‌ها

با گرفتگی عروق، خطر ابتلا به بیماری‌های دیگری مثل فشاری خون بالا و ناراحتی‌های قلبی مانند حمله قلبی افزایش پیدا می‌کند. یکی از اساسی‌ترین کارها برای پیشگیری از گرفتگی شریان‌ها و مسدود شدن جریان خون به قلب، پاک‌سازی رگ‌های بدن است.

اگرچه عطرمایه‌ها، معجون‌ها و نوشیدنی‌های بسیاری برای پاک‌سازی بدن تبلیغ می‌شود تا طبق بیان تولیدکنندگانش بدنتان را پاک‌سازی و سم‌زدایی نماید، اما برخی از مواد غذایی که طبیعیت در اختیار ما گذاشته نیز دارای همان خاصیت هستند.

پیشگیری از حمله قلبی با میوه‌ها و سبزی‌ها

شواهد بسیاری وجود دارد که بیانگر این است که قرار دادن میوه و سبزی‌ها در برنامه غذایی به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها، انواع ویتامین‌ها و دیگر مواد مغذی کاهنده خطر حمله قلبی است. آنتی‌اكسيدان‌ها از اكسيداسيون (عملیاتی كه به كلسترول اجازه می‌دهد در جداره درونی رگ کرونری، اتروم ایجاد شود) پیشگیری می‌کنند. میوه‌ها و سبزی‌ها دارای پتاسیم نیز هستند که در تنظیم فشارخون و ضربان منظم قلب نقش مؤثری دارند. از طرفی میوه‌ها و سبزی‌ها با برگ سبز سرشار از اسیدفولیک می‌باشند. این ماده در کاهش خطر ناراحتی‌های قلبی بسیار تأثیرگذار است. لذا سعی کنید روزانه 6 واحد میوه و سبزی‌ها متنوع را مصرف کنید.

حال شاید برایتان سؤال باشد کدام میوه‌ها و سبزی‌ها در پیشگیری از حمله قلبی و پاک‌سازی شریان‌ها تأثیر بیشتری دارند؟ تقریباً هر نوع میوه ، سبزی و حبوباتی که شما مورد مصرف قرار می‌دهید دارای یک سطح مفیدی از فیبر است. فیبر علاوه بر اینکه عملکرد دستگاه گوارش را تنظیم می‌کند، در هضم غذا نیز کمک‌رسان است.

میوه‌ها و سبزی‌ها همچنین دارای طیف وسیعی از آنتی‌اکسیدان‌ها، فلاونوئیدها، مواد معدنی و ویتامین‌ B هستند که به طریق مختلف به سلامت قلب، بهبود گردش خون و کاهش فشارخون کمک می‌کنند.

میوه‌ها و سبزی‌ها مؤثر در حفظ سلامت قلب

آووکادو

آووکادو

یکی از میوه‌هایی که غنی از مواد مغذی است، آووکادو است که در بهبود سلامت کلی انسان نقش مؤثری دارد. بر اساس تحقیقات مصرف آووکادو در طی روز به‌واسطه محتوای ویتامین E خود، می‌تواند کلسترول بد خون را کاهش و HDL را افزایش دهد.  HDL از رگ‌ها در مقابل موانعی که داخل رگ رسوب‌کرده‌اند، محافظت می‌کند.

اسفناج

درصورتی‌که مصرف گوشت قرمز در برنامه غذایی بیش‌ازحد باشد، اسیدآمینه هموسیستئین افزایش می‌یابد که باعث بروز ناراحتی‌های قلبی می‌شود. یکی از بهترین مواد غذایی که با این شرایط مقابله می‌کند اسفناج است چراکه پتاسیم، فیبر و فولات بسیاری دارد. مصرف مرتب اسفناج در جلوگیری از مسدود شدن رگ‌ها و کنترل فشارخون کمک شایانی می‌کند.

مارچوبه

یک از خوردنی‌های خوب برای پاک‌سازی طبیعی رگ‌های خونی، مارچوبه است که فشارخون را کاهش داده از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند و بدین ترتیب شما را در مقابل ناراحتی‌های قلبی و عروقی ایمن نگه می‌دارد. این گیاه سرشار از فیبر و مواد مغذی ازجمله ویتامین‌های K، B1، B2، C و E است.

هندوانه

مصرف هندوانه به‌منظور تقویت سطوح نیتریک اکسید، بسیار توصیه می‌شود. این ماده سطح فشارخون و التهاب را کاهش می‌دهد و بهبوددهنده وضعیت عروق خونی است. علاوه بر این، هندوانه در تقویت سلامت کلی انسان مؤثر است و در کاهش چربی شکم و خطر مشکلات قلبی کمک شایانی می‌کند.

انار

مواد شیمیایی گیاهی مفید بسیاری دارد که نقش آنتی‌اکسیدان را داشته و از جداره سرخرگ‌ها در مقابل آسیب، محافظت و از تشکیل پلاک در شریان‌ها، پیشگیری می‌نماید. آب انار بدن را تحریک می‌کند تا اکسید نیتریک تولید کند و بنابراین، گردش خون را بهبود می‌بخشد.

بر اساس تحقیقات با مصرف مرتب انار، آنزیمی در بدن تولید می‌شود که کلسترول اکسیدشده در خون را کاهش می‌دهد.

کلم بروکلی

کلم بروکلی

کلم بروکلی فروشگاه غنی ویتامین K و کلسیم است و مانع آسیب به عروق می‌شود و سم‌زدایی طبیعی پلاک در گردش خون را انجام می‌دهد. از طرفی به دلیل بهره‌مندی از فیبر زیاد استرس، فشارخون و کلسترول را کاهش می‌دهد.

زردچوبه

این ادویه خاصیت ضدالتهابی بسیاری قوی دارد و با کاهش التهابات از به وجود آمدن بیماری‌های عروقی پیشگیری می‌کند. قرار دادن زردچوبه در برنامه غذایی، آسیب به جداره‌های شریانی را کاهش می‌دهد.

سیر و پیاز

سیر و پیاز هر دو به‌طور چشمگیری با حفظ سلامت قلب مرتبطند. آن‌ها هر دو سرشار از آلیسین هستند که کلسترول بد خون را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می‌دهند.

سیر می‌تواند پلاک‌های شریانی را نابود کند و در مقابل آنزیمی به اسم آنژیوتانسین که عروق خونی را تنگ می‌کند، مقاومت می‌نماید. لذا درصورتی‌که شما سیر و پیاز را به‌طور منظم در رژیم غذایی خود قرار دهید، می‌توانید سلامت قلب خود را بهبود بخشید و از حمله قلبی جلوگیری کنید .

خرمالو

خرمالو حاوی مواد آنتی اکسیدن و پلی فنول است که کلسترول بد و تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد. همچنین این میوه به علت بهره‌مندی از فیبر زیاد، فشارخون را تنظیم و رگ‌ها را پاک‌سازی می‌کند.

پرتقال

پرتقال دارای ویتامین C و فیبرهای محلول، ازجمله پکتین است. پکتین حکم یک اسفنج را داشته و کلسترول را جذب می‌کند که این وضعیت، سلامت و کارایی سیستم گردش خون را بهبود می‌بخشد. از طرفی پرتقال حاوی پتاسیم است که در برابر فشارخون بالا مقاومت می‌کند.

اسپیرولینا

اسپیرولینا

شاید نام این ماده غذایی کمی برای شما تعجب‌برانگیز باشد! اما در حقیقت اسپیرولینا یک نوع جلبک سبز-آبی است که میزان لیپید در خون را تنظیم می‌کند. این ماده غذایی دارای انواع اسیدهای آمینه لازم برای بدن به‌منظور حفظ سلامتی است و برای جداره‌های رگ‌ها، کنترل فشارخون همراه و کاهش سطح چربی خون مؤثر است.

مغز خشکبار و تخم کتان

 مغزها و تخم کتان هر دو سرشار از امگا 3 هستند که به‌طور چشمگیری می‌توانند کلسترول خون را کاهش داده از ایجاد آترواسکلروز و مشکلات قلبی پیشگیری کنند.

دارچین

این ادویه خوش عطر نیز در سم‌زدایی رگ‌ها از پلاک، پیشگیری از افزایش آن‌ها و کاهش کلسترول کمک‌رسان است. دارچین از آنتی‌اکسیدان غنی است که از اکسیداسیون در خون جلوگیری می‌کند و سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد.

موز

موز حاوی پتاسیم است و برای گشاد کردن عروق به‌خوبی عمل می‌کند و باعث آرامش و استراحت رگ‌های خونی در کل بدن می‌شود تا از لخته شدن خون و حمله قلبی پیشگیری کند .

قره قاط

این ماده غذایی مفید نیز حاوی آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند باعث کاهش میزان LDL و افزایش HDL کلسترول شود. در حقیقت، مصرف مرتب عصاره قره قاط اصل تقریباً 38 درصد خطرات ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش می‌دهد.

چای سبز

چای سبز

مصرف چای سبز باعث می‌شود در طول هضم غذا، کلسترول جذب نشود. روزانه مصرف 1 لیوان از آن سطح چربی خون و انسداد رگ‌ها را کاهش می‌دهد. از طرفی با افزایش طبیعی سوخت‌وساز بدن، می‌تواند در کاهش وزن و درنتیجه حفظ سلامت قلبی و عروقی تأثیر خوبی داشته باشد.

حرف آخر

درمجموع تغذیه سالم می‌تواند خطر مشکلات قلبی را توسط دریافت مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌هایی که تضمین‌کننده سلامت مطلوب بدن و تقویت‌کننده سیستم ایمنی هستند، کاهش دهد.

در صورت که تمایل دارید هریک از میوه‌ها و سبزی‌ها ذکر شده را خریداری کنید می‌توانید از فروشگاه اینترنتی بازار روز آنلاین اقدام کنید. امروزه خرید آنلاین میوه نیز مانند سایر کالاها و خدمات باب شده است و طرفدار بسیاری دارد چراکه مشتریان آنلاین به این نتیجه رسیده‌اند که خرید اینترنتی میوه، لذت خرید بی‌واسطه را به ارمغان می‌آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *