View more
تمام فواید و خواص موز را بدانید

تمام فواید و خواص موز را بدانید

فواید و خواص موز کم نیستند این میوه خوشمزه طرفدران زیادی دارد به‌همین منظور بازار روز ایرانیان در این مقاله به بررسی فواید موز پرداخته است با ما همراه باشید.

موز دارای پنج نوع ویتامین ب به نام‌های ریبوفلاوین، نیاسین، تیامین، پیریدوکسین و فولات است. ویتامین ب نقش مهمی در بهبود عملکرد سیستم عصبی دارد و در بهبود عملکرد قلب و عضلات موثر است.

هر صدگرم موز به میزان زیر مواد معدنی و انرژی موجود است:

  •     انرژی 100 کالری
  •     آب 70 گرم
  •     پروتئین 8 گرم
  •     چربی 2 گرم
  •     قند 6/5 گرم
  •     کلسیم 8 میلی‌گرم
  •     فسفر 25 میلی‌گرم
  •     آهن 7 میلی‌گرم
  •     سدیم 1 میلی‌گرم
  •     پتاسیم 370 میلی‌گرم
  •     ویتامین A صدونود واحد
  •     ویتامینB1 پنج میلی‌گرم
  •     ویتامین B2 شش میلی‌گرم
  •     ویتامینB3 هفت میلی‌گرم
  •     ویتامین C ده میلی‌گرم

از مهم‌ترین خواص موز می‌شود به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اختلالات تنفسی: موز، تسکین‌دهنده سرفه و سینه‌درد و التهاب حلق است.
  2.  تقویت عمومی: موز، میوه‌ای مقوی و انرژی‌زا و درمان‌کننده خستگی‌های فکری و جسمی و عوارض دوران نقاهت و کم‌خونی است. موز، مغز و اعصاب، عضلات، استخوان‌ها، دستگاه گوارش، دستگاه تنفس، قلب و عروق، قوای جنسی و دیگر اندام‌های بدن را تقویت نموده و اختلالات آن‌ها را برطرف می‌سازد و لاغری را درمان می‌نماید.
  3. اختلالات معده: موز تقویت‌کننده معده و روده بوده و زخم معده را درمان می‌کند. موز برای جلوگیری از التهابات معده مفید است.
  4.  اختلالات پوستی: ضماد موز مخلوط با سرکه، خارش‌های پوستی را التیام بخشیده و لکه‌های پوستی را برطرف می‌سازد. پودر سوخته موز نیز التیام دهنده زخم‌ها است و از خونریزی جلوگیری می‌نماید.

 

فواید موز

نکاتی که درباره موز باید بدانید:

موز نسبت به سایر میوه‌ها، دارای سطح انرژی بیشتری است ازاین‌رو به ورزشکاران مصرف آن پیشنهاد می‌شود. همچنین موز تقویت‌کننده ماهیچه‌های بدن است.

موز حاوی مقادیر بالایی از منیزیم و پتاسیم است. به‌همین دلیل یکی از خواص موز ضد استرس بودن است و به کاهش فشارخون کمک می‌کند.

موز چاق‌کننده است و به علت شاخص گلیسمی بالا برای افراد مبتلابه دیابت توصیه نمی‌شود.

برای کسانی که در دوره ترک سیگار هستند موز بسیار مفید است.

جوشانده موز خونریزی را قطع می‌کند.

موز خود تنها 0.5 درصد دارای کلسیم است اما به علت وجود فروکتوالیگوساکارید ها باعث می‌شود که جذب کلسیم توسط بدن افزایش پیدا کند.

موز خشک‌شده سرشار از کربوهیدرات است.

خواص موز برای سلامتی بسیار است از جمله سلامت بهبود سلامت روانی، قلبی و عروقی، کمک به افزایش انرژی و ایمنی، پیش‌گیری از کم‌خونی، جلوگیری از زخم معده، و تسکین بیماری صبحگاهی و همچنین جلوگیری از دیابت، کوری کمک می‌کند.

موز به درمان افسردگی‌های ناشی از مقدار بالای تریپتوفان که به سروتونین تبدیل می‌شود و به انتقال‌دهنده عصبی مغزی شاد تبدیل می‌شود، کمک می‌کند.

موز منبع عالی پتاسیم و ماده مغذی مسئول انتقال اکسیژن به مغز است. کمک می‌کند ذهن خود را هوشیار نگه دارید چون منیزیم در میوه‌ها فعالیت الکتریکی مناسب بین سلول‌های عصبی در مغز ایجاد می‌کند. علاوه بر این، آن‌هم چنین مسئول کمک به مغز برای دفع مواد زائد مانند آمونیاک از بدن است. با کاهش سطح آمونیاک در مغز به‌طور خودکار تیز و دقیق می‌شود. موز به‌پیش گیری از بیماری پارکینسون و آلزایمر کمک کند.

فواید عالی موز برای بدن

موز مفید برای سیستم قلبی و عروقی:

قلب قوی برای زندگی طولانی و سالم حیاتی است. افزودن موز به رژیم غذایی می‌تواند راهی بسیار خوب برای سلامتی باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که پتاسیم در موزها می‌تواند ضربان قلب را منظم نگه دارد. همان‌طور که مسئول انجام منقبض شدن ماهیچه‌ها است هم‌چنین می‌تواند اثرات سدیم را بر فشارخون ما بی‌اثر کند.

موز به کاهش وزن کمک می‌کند:

چاقی بیماری رایج است که به‌کندی در حال تسخیر آمریکا است. اگر می‌خواهید وزن کم کنید مقدار کالری مصرفی خود را چک کنید. موز مقدار زیادی فیبر و کالری کمتری دارند.

موز مفید برای دستگاه گوارش:

همانطور که قبلاً ذکر شد، موز پر از فیبر است. که مسئول تمیز کردن روده و رهایی از یبوست است. آن‌ها همچنین در حال مبارزه با اسهال و احیای سطوح پتاسیم و الکترولیت هستند که ممکن است کاهش‌یافته باشند. به خاطر داشته باشید که موز نارس می‌تواند باعث یبوست شود، پس مراقب باشید.

موز برای افزایش انرژی:

موز پر از ویتامین ث، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر است. سه ماده برای ایجاد انرژی در سیستم هستند به همین دلیل افرادی که زیاد ورزش می‌کنند در رژیم خود موز دارند. نشاسته موجود در موز می‌تواند قند خون را به انرژی تبدیل کند.

از خواص موز برای بهبود سلامت چشم:

تحقیقات ثابت کرده است اگر بزرگ‌سالان در رژیم غذایی خود موز بگنجانند، احتمال توسعه دژنراسیون ماکولا یا انحطاط عضلانی مربوط به سن را تا 36 درصد کاهش می‌دهند. این بیماری یکی از بزرگ‌ترین دلایل انحطاط بینایی در افراد مسن است.

فواید موز برای بهبود استخوان‌ها:

داشتن استخوان‌های محکم بسیار مهم است. زمانی که اسکلت تمام کلسیمی را که نیاز دارید، نگه می‌دارد و به‌آرامی آن را به هنگام نیاز به جریان خون آزاد می‌کند. اما کلسیم برای قوی و سالم نگه‌داشتن استخوان‌ها به چیزی بیشتر از کلسیم نیاز داریم. موز حاوی ویتامین ث، ویتامین ب6 و پتاسیم هستند، این مواد مغذی برای استخوان‌های محکم ضروری هستند.

بالا بردن ایمنی از دیگر فواید موز:

موز پر از مواد معدنی و مواد مغذی مختلف است. در میان آن‌ها آهن، روی، ویتامین آ، ویتامین ب، ویتامین ث، سلنیوم و پروتئین قرار دارند. تمام این مواد سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند و سلامت کلی را بهبود می‌دهند.

موز برای مبارزه در برابر سرطان:

تحقیقات ژاپنی‌ها، موز کاملاً رسیده با خال‌های سیاه ماده غذایی ویژه‌ای دارد که می‌تواند با سرطان مبارزه کند. مطالعات دیگر همچنین نشان می‌دهد که مصرف موز و دیگر میوه‌های تازه می‌توانند باعث حفظ سلامت کلیه‌ها شوند.

موز برای از بین بردن کم‌خونی:

موز نیز حاوی مواد مغذی فراوان است و در بین آن‌ها آهن، اسیدفولیک وب 12 است. این‌ها دقیقه همان چیزی هستند که بدن ما نیاز به مبارزه باکم خونی دارد. می‌توانید مقداری عسل را روی موز بگذارید، چون می‌تواند به جذب آهن، از طریق مقدار غنی مس کمک کند.

موز

در آخر توصیه‌هایی برای مصرف موز را بخوانید و برای خرید میوه‌های تازه و موزهای رسییده می‌توانید اپلیکیشن بازار روز ایرانیان را نصب کنید و به‌صورت آنلاین در کمترین زمان سفارش خود را تحویل بگیرید.

  • قبل از ورزش شدید دو موز بخورید تا انرژی بگیرید و قند خون خود را حفظ کنید.
  • محافظت در برابر گرفتگی عضلات ماهیچه در حین ورزش و یا شب با خوردن یک موز.
  • مقابله با از دست رفتن کلسیم در طول ادرار کردن و ساخت استخوان‌های محکم.
  • وضعیت و علائم سندروم پیش از قاعدگی را با خوردن یک موز کاهش دهید، که قند خون را منظم و آرامش ایجاد می‌کند.
  • موز به کاهش تورم، حفاظت در برابر دیابت نوع دوم، کاهش وزن، تقویت سیستم عصبی کمک می‌کند و با تولید سلول‌های خونی سفید، همه به خاطر سطح بالای ویتامین ب – 6 کمک می‌کند.
  • پتاسیم بالا و نمک کمی دارد موز به‌طور رسمی قادر به کاهش فشارخون و محافظت در برابر حمله قلبی و سکته است.
  • موزها غنی در پکتین هستند و به هضم کمک می‌کنند
  • مقدار انرژی موز
  • تمام فواید و خواص موز برای بدن
  • موز به‌عنوان پروبیوتیک عمل می‌کند و رشد باکتری‌های گرم در روده را تحریک می‌کند. آن‌ها همچنین آنزیم‌های گوارشی را تولید می‌کنند تا به جذب مواد مغذی کمک کنند.
  • یبوست ؟ فیبر بالا در موز می‌تواند به نرمال کردن حرکت روده کمک کند.
  • موز برای گوارش آرامش‌بخش است و به ذخیره الکترولیت‌ها بعد از اسهال کمک می‌کند.
  • موز دوای ترشی اسید معده است که از برگشت اسید، سوزش معده کمک می‌کند.
  • موز تنها میوه خام هستند که می‌توانند بدون دردسر برای تسکین زخم معده مصرف شوند.
  • خوردن موز به جلوگیری از سرطان کلیه کمک خواهد کرد و آن‌طور که در بخش سلامت نمناک چندین بار اشاره‌شده است از چشم در برابر انحطاط چشمی محافظت می‌کند و با افزایش جذب کلسیم، استخوان‌های محکم می‌سازد.
  • موز نیز آنتی‌اکسیدان بالایی دارند و حفاظت از رادیکال‌های آزاد و بیماری‌های مزمن را ایجاد می‌کنند.
  • خوردن یک موز بین وعده‌های غذا به تثبیت قند خون و کاهش حالت تهوع بیماری صبحگاهی کمک می‌کند.
  • موز شما را باهوش‌تر می‌کند و به هوشیاری بیشتر کمک می‌کند. قبل از امتحان، موز بخورید تا از میزان بالای پتاسیم سود ببرید.
  • اگر حشره یا پشه‌ی شما را نیش‌زده موز روی آن زده تا خارش و سوزش را تسکین دهید.
  • موز نفاخ است و زیادخوردن آن خصوصاً در سردمزاجان تولید گاز معده می‌کند برای رفع این عارضه باید پس از موز کمی نمک خورد.
  • ترک سیگار؟ موز حاوی سطوح بالای ویتامین ب و نیز پتاسیم و منیزیم برای تسریع بازیابی از اثرات آن هستند.
  • داخل پوست موز را روی کفش چرمی و یا کیف‌دستی خود بمالید و با پارچه خشک برای درخشش روی آن بمالید.
  • خوردن موز می‌تواند باعث کاهش دمای بدن و خنک کردن بدن در طول تب و یا در روز داغ شود.
  • بهبوددهنده حالت طبیعی – تریپتوفان به تسکین اختلالات عاطفی فصلی کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *