View more
فواید آلبالو و ارزش غذایی آن که باید بدانید

فواید آلبالو و ارزش غذایی آن که باید بدانید

فواید آلبالو: یکی از میوه‌هایی که برای افرادی که مشکلات قلبی دارند یا با بیماری روماتیسم دست و پنجه نرم می‌کنند، بسیار پرخاصیت است آلبالو می‌باشد. این میوه خوش رنگ همچنین زیبایی و شادابی بانوان را تضمین می‌کند.

نخستین سرزمین‌های تولیدکننده آلبالو، ایتالیا و آمریکا هستند که سالیانه حدود 250 هزارتن آلبالو دارند، جایگاه سوم تولید آلبالو در اروپا نیز به کشور آلمان تعلق دارد که هرسال 150 هزار تن آلبالو تولید می‌کند.
البته با افتخار مطلع باشید که درخت آلبالو بومی کشور ایران بوده است و از کشور ما به سایر سرزمین‌ها رفته و مورد رشد و پرورش قرار گرفته است.

در زمان‌های قدیم منطقه پهناوری از آناتولی ترکیه تا دریای خزر درختان آلبالوی بسیاری وجود داشت. امروزه در اکثر مناطق گوناگون ایران درخت و میوه آن را میبینیم و اغلب سال‌ها محصول فراوانی به شمار می‌آید که علاوه بر اینکه به عنوان میوه استفاده می‌شود، آن را فریز و خشک کرده یا از آن شربت، مربا، آلبالوپلو، خورش آلبالو و… تهیه می ‌کنند.
از ویتامین‌های موجود در آلبالو می توان به ویتامین A، B و C اشاره کرد. آهن، کلسیم، مس، کلر، روی، منیزیم، سدیم، پتاسیم، مس، روی، منگنز و کوبالت نیز مواد معدنی این میوه کوچک خوشمزه هستند.

قند آلبالو از نوع لولوز بوده و جذب آن برای افرادی که به دیابت مبتلا هستند، آسان است.

برای خوردن آلبالویی انتخاب کنید که رسیده و تازه باشد و رنگ آن کاملا سرخ و درخشان باشد. مصرف آلبالوی نارس که رنگ آن کاملا قرمز نشده و گوشت سفتی دارد باعث سوهاضمه و ناراحتی روده‌ها می‌شود. همچنین آلبالویی که رنگ آن تیره شده و لکه‌های قهوه ای دارد را میل نکنید چراکه خراب و فاسد است.
به منظور تهیه آلبالوی درجه یک طبیعی باید از طریق باغدارانی که درخت آلبالو دارند اقدام کنید. قطعا این مسئله برای هر فردی ممکن نیست اما بازار روز ایرانیان این امر را برای شما فراهم کرده تا خرید بی واسطه را تجربه کنید. با خرید اینترنتی میوه از بازار روز ایرانیان و مشاهده کیفیت محصول و قیمت مناسب، لذت خرید بی واسطه را درک خواهید کرد.
ارزش غذایی آلبالو
این میوه از ارزش غذایی چندانی بهرمند نیست و 100 گرم آلبالو صرفا دارای 60 کالری دارد. اما در ادامه تمام آنچه که در 100 گرم آلبالو وجود دارد را خواهیم گفت.

فواید آلبالو

کالری 60کیلوکالری
قند 8.50 گرم
فیبر 1.65 گرم
آب 87 گرم
کربوهیدرات 12.18 گرم
چربی 0.35 گرم
پروتئین 2.00گرم
کلسترول 0
ویتامین A 65میکروگرم
ویتامین C 12میلی گرم
ویتامین K 3 میکروگرم
ویتامین D 0
ویتامین E 0.09 میلی گرم
ویتامین B1 0.04 میلی گرم
ویتامین B2 0.05 میلی گرم
ویتامین B3 0.40 میلی گرم
ویتامین B4 6.10میلی گرم
ویتامین B5 0.14 میلی گرم
ویتامین B6 0.04 میلی گرم
ویتامین B9 8.00میکروگرم
کلسیم 16.00 میلی گرم
سلنیم 0.00 میکروگرم
آهن 0.32 میلی گرم
منگنز 0.11 میلی گرم
منیزیم 9.00 میلی گرم
مس 0.10 میلی گرم
فسفر 15.00 میلی گرم
پتاسیم 173.00 میلی گرم
روی 0.10 میلی گرم
سدیم 3.00 میلی گرم

مصرف آلبالو چه زمانی و چگونه باید باشد؟

پس از اینکه آلبالو خوردید هرگز آب ننوشید چراکه باعث می‌شود آلبالو باد کرده و عملیات هضم با خطراتی روبرو می‌شود.
مصرف آلبالو در بین فاصله ناهار تا شام پیشنهاد می‌شود زیرا هضم آن به سرعت انجام می‌شود. یک مرتبه حجم زیادی آلبالو مصرف نکنید سعی کنید به مقدار کم میل کنید و در حین خوردن نیز خوب آن را بجوید.

مصرف آلبالو به چه افرادی توصیه نمی‌شود؟

از آنجایی که آلبالو ترش است مصرف آن به کسانی که ورم روده دارند توصیه نمی‌شود.
درمجموع افرادی که ناراحتی معده و روده دارند بهتر است صبح ناشتا آن هم به مقدار کم آلبالوی رسیده میل کنند یا آلبالوی پخته را به شکل کمپوت و مربا مورد مصرف قرار دهند، اگرچه در این موارد چون تحت حرارت قرار می‌گیرد بخشی از خواص و ویتامین‌های آن از بین می‌رود ولی هضم آن آسان انجام می‌شود.

افرادی که از اضافه وزن خود رنج می‌برند نباید به عنوان دسر یا غذای اضافی در کنار غذاهای رژیمی خود، آلبالو مصرف کنند اما به عنوان یک غذای اصلی می‌توانند آلبالو میل کنند چراکه آلبالو کالری کمی دارد و اشتها به غذا را کم می‌کند!

مصرف آلبالو به چه افرادی توصیه می‌شود؟

افرادی که ناراحتی‌های کلیه دارند درصورت مصرف آلبالو، از بروز نقرس در آن‌ها پیشگیری خواهد شد.

از آنجایی که آلبالو میوه ای ادرارآور است، مصرف آن به بیماران قلبی توصیه می‌شود. آلبالو حاوی پتاسیم است که از رسوب نمک در عروق پیشگیری می‌کند و به صورت ادرار آن را دفع می‌کند، در نتیجه کمک رسان قلب است.

بانوانی که به درخشان بودن پوست خود اهمیت می‌دهند باید آلبالو بخورند تا خون آن‌ها صاف شود.

فواید فوق‌العاده آلبالو

آلبالو

فواید آلبالو در کاهش خطرات دیابت

چربی خون، قند خون و فشارهای اکسیداتیو که از نشانه‌های اصلی بروز بیماری دیابت است، با مصرف آلبالو کاهش پیدا می‌کند.
خطر مشکلات قلبی عروقی در دیابت بیشتر است، بنابراین دستیابی به سطوح مناسب چربی‌های خون در این افراد، بسیار مهم است. تغذیه صحیح و همچنین مصرف آنتوسیانین‌ها، نقش اساسی در کاهش خطر ناراحتی‌های قلبی و فشار خون دارد.

فواید آلبالو در درمان بی خوابی

براساس تحقیقات این میوه به دلیل بهرمندی از مقادیر قابل ملاحظه‌ای ملاتونین الگوهای خواب در بدن را تنظیم می‌کند، بنابراین اگر با مشکل خوابتان می‌برد با مصرف این میوه به آسانی به خواب می‌روید.
افزایش ترشح ملاتونین در خون با مصرف آلبالو علاوه برا اینکه خوابی راحت فراهم می‌کند، خواص دیگری همچنین برای حفظ سلامت بدن و روان در پی دارد.

سایر فواید آلبالو

• چربی‌های شکم را آب می‌کند.
• در التیام التهاب و ورم معده و روده و درمان نارسایی‌های کبد فایده بسیاری دارد.
• برطرف کننده عطش است.
• خارش پوستی را درمان می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *