View more
خواص شیر و فرآورده‌های لبنی در سلامتی انسان

خواص شیر و فرآورده‌های لبنی در سلامتی انسان

همه افراد به خصوص خردسالان و نوجوانان باید مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهند چراکه در این بازه سنی، استخوان ها حجم می گیرند و عادات همیشگی ایجاد می شود. شیر حکم یک غذای کامل را دارد و از طرفی بسیار مغذی است .در این مطلب از بازار روز ایرانیان به دانستنی های لازم شیر و فراورده های لبنی و باور های اشتباهی که درمورد آن وجود دارد می پردازیم:

به چه محصولاتی فرآورده‌های لبنی گفته می‌شود؟

هر محصولی که از از انواع شیر پرچرب، شیر بدون چربی و دوشاب بدست می آید فراورده های  لبنی محسوب می شود و منبع غنی از انرژی به شمار می آید. اغلب شیر خام  از گاو دوشیده می شود اما برخی اوقات از شیر سایر پستانداران همچون شتر، گوسفند و بز نیز دوشیده می شود. 90 درصد از شیر را آب تشکیل می دهد.

در بین کلیه محصولات لبنی شیر، کشک، ماست و پنیر بهترین منبع کلسیم به شمار می آیند. 

شیر حتما باید در برنامه غذایی افراد باشد اما برخی افراد مزه شیر را نمی پسندند و همین مسئله باعث می شود بسته به نیاز بدن، تلاش کنند ازسایر فرآورده هایی که از شیر بدست می آید و طعم بهتری دارد، استفاده کنند. کلیه محصولاتی که این روز ها به صورت شیرموز، شیرقهوه، شیرتوت فرنگی و… در بازار عرضه می شوند، فرآورده های مخلوط هستند که با شیر ترکیب شده و در حقیقت جهت ایجاد تنوع و رضایت مصرف کننده تهیه می شوند. یکی از اهداف مهم صنایع غذایی، تنوع ایجاد نمودن  در خوراکی های گوناگون است. از این رو در مورد شیر، برای کسانی که شاید طعم شیر ساده را نپسندند، از این راه سعی نموده اند امکان پذیرش و مصرف این شیرها و محصولات را افزایش دهند.

ارزش غذایی محصولات لبنی

فراورده های لبنی و جایگزین های آن مثل سویا دارای ارزش غذایی بالایی هستند و در یک برنامه غذایی نرمال به عنوان یکی از 5 گروه مهم غذاها به شمار می آیند.

تاثیر  یک خوراکی، بواسطه اجزای اساسی آن مثل میزان پروتئین، نشاسته، چربی، مواد مغذی، ویتامین و آب مشخص می شود. بیشتر مردم شیر گاو تهیه می کنند که در هر صد میلی لیتر، دارای 70 کیلو کالری انرژی و تقریبا 4 گرم پروتئین است.

پروتئینی که در شیر وجود دارد از نظر بیولوژیکی بسیار باارزش است اما تخم مرغ پروتئین های دارای گوگرد ندارد. شیر پروفیل های آمینو اسید دارد که به خوبی هضم می شود.

ارزش غذایی بالای شیر موجب شده تا یک نوشیدنی عالی برای کلیه رده های سنی به خصوص جوانان به شمار آید.

خواص شیر و فرآورده‌های لبنی

شیر و فرآورده‌های لبنی منبع اولیه کلسیم و پروتئین در اکثر کشورهای پیشرفته مانند استرالیا است. هر 4 لیوان شیر حدودا دارای 1100 گرم کلسیم است که بیشتر از احتیاج روزانه بدن به کلسیم می باشد. کلسیم موجود در شیر به آسانی جذب خواهد شد و ویتامین A و  لاکتوز افزایش دهنده این عمل جذب هستند. مصرف به اندازه کلسیم به منظور رشد در زمان کودکی و پیشگیری از پوکی استخوان در زمان بزرگسالی برای بدن نیاز است و تحقیقات بسیاری نشان دهنده رابطه میان مصرف کلسیم و پوکی استخوان است. همچنین، کلسیم دارای تاثیر بسیاری در کاهش فشار خون است و تحقیقات زیادی درمورد ارتباط معکوس میان کلسیم و فشار خون انجام شده است.

خواص فرآورده‌های لبنی

خواص فرآورده‌های لبنی

درمجموع مصرف مواد خوراکی دارای کلسیم، پتاسیم و منیزیم فشار خون بالا را درمان می کند. شیر و لبنیات منبع عالی از کلسیم، منیزیم و پتاسیم محسوب می شود.

برخلاف ارزش غذایی بالای این ماده غذایی، برخی مردم شیر را به علت چربی، کلسترول و ریسک ابتلا به  تصلب شریان یا مشکلات قلبی-عروقی استفاده نمی کنند. درصورتی که شواهد چندانی برای تایید این فرضیه ثبت نشده است. تحقیقات اخیر بیانگر این است که باوجود افزایش کلسترول از بدن در برابر مشکلات قلبی-عروقی محافظت می نماید.

در طول 10 تا 30 سال اخیر میزان مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در بیشتر کشورها مانند ایران کم شده است که این کاهش مصرف روی مواد ضروری بدن به خصوص کلسیم تاثیر گذار بوده است. تاثیر مثبت شیر و فرآورده های لبنی بیشتر از تاثیر منفی افزایش کلسترول آن است اما نکته اساسی این است که باید در همه چیز تعادل را مراعات نماییم.

  • سایر خواص شیر و فرآورده‌های لبنی

  • پیشگیری از آلزایمر
  • درمان افسردگی
  • تقویت قلب
  • طولانی شدن عمر
  • شفاف شدن پوست
  • افزایش قوای جنسی
  • استحکام دندان و استخوان ها

نحوه نگهداری شیر:

شیر پاستوریزه نشده را اول بجوشانید و بعد آن را در ظروف شیشه ای در یخچال قرار دهید. باید دهانه ی ظرف شیشه ای به اندازه ای باز باشد، تا هر دفعه بعد از خالی شدن داخل آن شسته و تمیز شود.  بعد از باز کردن در ظرف و نگه داری باقی آن، مجدد در ظرف را بسته و سریعا در یخچال قرار دهید. همیشه به اندازه احتیاج خود شیر را در ظرف ریخته و همان میزان را میل کنید؛ زیرا در صورتی که باقی مانده ی شیری را با دهان شما برخورد داشته، مجدد در یخچال قرار دهید، ممکن است فاسد شود.

لبنیات

شیر

مصرف روزانه شیر

هر فرد باید هر روز 3 لیوان شیر کم چرب مصرف کند، در کنار آن غلات صبحانه و غذاهای شیری مثل فرنی و یا فراورده های لبنی به منظور تامین احتیاجات لبنی بدن کفایت می کند. ساختار کشاورزی امریکا در توصیه غذایی پیشنهاد می کند که همه افراد باید روزانه دو الی سه وعده لبنیات  مصرف نمایند.

چه افرادی باید از مصرف شیر پرهیز کنند؟

درمجموع  پیشنهاد  می شود که خردسالان، خانم های باردار، افراد پا به سن گذاشته و بیماران، شیر غیر پاستوریزه میل نکنند. کسانی هم که به شیر و محصولات لبنی آلرژی دارند باید از مصرف شیر پرهیز کنند. برای این افراد مصرف فرآورده‌های لبنی مثل پنیر و ماست در حد تعادل مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *