View more
افزایش مصرف میوه در برنامه غذایی

افزایش مصرف میوه در برنامه غذایی

میزان صحیح و استاندارد برای مصرف میوه و سبزیجات روزانه 5 مرتبه است اما اکثر مردم از این اندازه کمتر میوه و سبزی مورد مصرف قرار می‌دهند. افزایش مصرف میوه در برنامه غذایی علاوه بر سلامت جسمی، شادی و رضایتمندی در افراد را در پی دارد.
راه حل‌های زیر به منظور افزایش مصرف میوه در برنامه غذایی و همچنین افزایش مصرف سبزیجات ارائه داده می‌شوند:

مصرف سبزیجات را در ابتدای وعده اصلی غذای خود قرار دهید:

قبل از آنکه غذای اصلی را در بشقاب میل کنید، سالاد کاهو و سبزیجات بخورید و سپس سراغ غذای اصلی بروید. چراکه وقتی گرسنه‌اید و غذا را با سالاد شروع می‌کنید، باعث می‌شود که حجم بیشتری سالاد و سبزی بخورید.

میان وعده با مرکبات

همه ما میان وعده هرچند کم اما به‌هرحال مواد غذایی مصرف می‌کنیم اما چه بهتر است که میان وعده‌های ما سرشار از میوه‌ها باشد به عنوان مثال یک پرتقال.

براساس تحقیقات مصرف روزانه مرکبات در میان وعده، خطر ابتلا به سرطان دهان را 70 درصد کاهش می‌دهد. در صورتی که تنوع را می‌پسندید، می‌توانید روزانه یک نوع میوه از خانواده مرکبات میل کنید.

سالاد ویژه تهیه کنید:

200 گرم کاهو تقریبا با یک وعده غذایی برابری دارد. یک گوجه فرنگی کوچک، یک سیب کوچک و دو قاشق غذاخوری کشمش به آن بیافزایید تا ارزش غذایی آن افزایش یابد. درضمن می‌توانید بسته به مزاج خود میوه‌های گوناگون را به همراه ماست و یا شیر در مخلوط کن بریزید و یک میان وعده درست کنید.

مصرف سبزیجات را برای خود راحت کنید:

درصورتی که برای تمیز کردن و خرد کردن سبزیجات زمان کافی ندارید، آماده بگیرید. به اختلاف قیمت آن فکر نکنید. این اختلاف قیمت از بهایی که به علت عدم مصرف سبزیجات سلامتی خود را از دست دهید و برای خرید دارو اقدام کنید، کمتر است. بازار روز ایرانیان در این زمینه همراه شماست، انواع سبزیجات را در بسته بندی های تمیز و بهداشتی درب منزل به شما تحویل دهد و لذت خرید بی واسطه را برای شما به ارمغان آورد.

درضمن می‌توانید برای راحتی میوه‌های کمپوت شده مصرف کنید که در هر فصلی دسترسی به آن‌ها آسان است. میوه‌های کمپوت شده در تهیه سالاد نیز قابل استفاده‌اند. از طرفی می‌توانید میوه‌ها را فریز کنید و یا اینکه آن‌ها را خشک کنید و هر زمان که خواستید، مصرف کنید.

دسر میوه

مصرف میوه به عنوان دسر

زمانی که نتایج مطالعات دانشمندان درباره سطح آنتی اکسیدان موجود در میوه‌ها را مشاهده می‌کنیم، گزینه‌های موجود در بالای جدول شاه توت، زغال اخته، توت فرنگی، تمشک، آلو بخارا، شلیل، انگور، سیب قرمز، موز، کیوی و آناناس هستند که خود مثل یک فهرست خرید کامل به شمار می‌آیند.

می‌توان همه این میوه‌ها را کنار هم در یک بشقاب به عنوان سالاد میوه پس از شام میل کرد. این نوع دسر تامین کننده حجم بسیاری از مواد شیمیایی گیاهی سودمند برای بدن است. براساس تحقیقات، قطعه های میوه به مدت یک هفته الی 10 روز ویتامین C ، کاروتن یا ویتامین K را حفظ می کنند.

مصرف نوشیدنی‌ها

اگرچه که نوشیدن آب میوه را نمی‌توان با خوردن خود آن میوه تازه یا کمپوت آن مقایسه کرد چراکه خود میوه فیبر بیشتری به بدن می‌رساند اما با این وجود نوشیدن آب میوه راه خوبی برای جذب ویتامین‌ها به بدن به شمار می‌آید.
اغلب آبمیوه‌های صنعتی، شیرین کننده‌ و طعم دهنده‌ مصنوعی دارند اما لذتی که از هر روز نوشیدن یک فنجان آب پرتقال طبیعی یا آب انار طبیعی و تازه می‌برید، لذتی منحصربه فرد و از طرفی پر از خاصیت است. براساس تحقیقات خطر ابتلا به فراموشی در کسانی که در 7 روز هفته حداقل 5 فنجان آب میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند، 75 درصد کمتر از اشخاصی است که یک فنجان یا کمتر مصرف می‌کنند. برای نمونه آب انار به تنهایی از بین برنده خطر بیماری‌های مغزی است و با سرطان سینه، پروستات و پوست مقابله می‌کند.

استفاده از سبزیجات در پیتزا

مصرف پیتزای گوشت را کاهش دهید. به جای آن سعی کنید پیتزای سبزیجات میل کنید. این گونه در هر اسلایس پیتزا، سبزیجات تنوری می‌خورید.

خرید میوه تازه

یکی از راهکارهای افزایش مصرف میوه در برنامه غذایی این است که هفته ای دو الی سه بار برای خرید میوه اقدام نمایید، به اندازه نیاز از بهترین میوه‌ها را خریداری کنید و طی 1 الی 2 روز آن را مصرف کنید. درصورتی که فرصت کافی ندارید می‌توانید هر نوع میوه ای در هر مقداری که می‌خواهید در بازار روز ایرانیان سفارش دهید تا در کوتاه‌ترین بازه زمانی ممکن برای شما ارسال شود.
این شیوه خیلی بهتر از این است که ماهی دوبار به میوه فروشی یا میدان میوه و تره بار رفته و با کیسه‌هایی مملو از همان میوه‌های همیشگی با کیفیت معمولی بار خود را سنگین نمایید و به منزل برگردید. حتی درصورتی که هزینه خرید جزیی نسبت به خرید کلی بیشتر شود باز هم صرفه اقتصادی دارد، چون همه آن به موقع مورد استفاده قرار می‌گیرد البته در بازار روز ایرانیان خرید جزیی نیز برای شما به قیمت خرید کلی تمام می‌شود چراکه خبری از واسطه‌ها نیست و همچنین وقتی از شما صرف نمی‌شود. خریدهای کلی در اکثر مواقع آنقدر می‌مانند که به دلیل پوسیدگی و خراب شدن، بیشتر آن‌ها را دور می‌ریزید.

پنهان کردن سبزیجات در غذا

با پنهان کردن سبزیجات و صیفی جات در غذا، میزان مصرف آن‌ها را در وعده‌های غذایی خود افزایش دهید. به عنوان مثال هویج را رنده کرده و به مایه ماکارونی و یا سالاد اولویه بیافزاید. به منظور غلیظ شدن سوپ، پوره سیب زمینی به آن اضافه کنید.

مربا میوه

میوه‌ها را در شیشه مربا بذارید

با قرار دادن میوه‌های خرد شده در شیشه‌ مربا، می‌توانید به اندازه میوه تازه، مواد معدنی موجود در آن‌ها را جذب کنید. قطعا همه ما قطعه‌های پرتقال شناور در آب پرتقال، شلیل خرد شده، برش سیب و انواع توت را می‌پسندیم. این میوه‌های تکه شده را می‌توانید به غلات صبحانه یا ماست کنار غذا اضافه کنید و به طعم و خواص آن‌ها بیافزایید.

با بازار روز ایرانیان همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *