View more
آیا خواص کرفس برای لاغری تاثیرگذار است؟

آیا خواص کرفس برای لاغری تاثیرگذار است؟

خواص کرفس برای لاغری: یکی از سبزیجات تُرد و پرخواص کرفس است که به دلیل کالری کمش و خواص کرفس برای لاغری، بسیار معروف است.

این گیاه یک ماده‌‌ی خوراکی رژیمی محسوب می‌شود و همچنین سرشار از خواص بی‌شمار است. کرفس سرشار انواع ویتامین و مواد مغذی سالم است و میان‌وعده‌ای ساده برای زمان‌هایی است که فرصت کافی ندارید. درضمن کرفس از دسته سبزیجاتی است که می‌توان آن را به همه غذاهای طبخ شده، سرخ‌شده و سالادها اضافه کرد.

در مقاله زیر شما را با خواص کرفس برای لاغری و سایر خواص دیگر آشنا می‌کنیم. بعد از خواندن مقاله زیر، قرار دادن کرفس در برنامه غذایی خود را جدی می گیرید..

خواص کرفس هنگام آب‌پز شدن

کرفس برخلاف دیگر سبزیجات، حتی در حین بخارپز شدن بیشتر خاصیت خود را حفظ می‌کند. براساس تحقیقات انجام شده، کرفس زمانی که ۱۰ دقیقه بخارپز می‌شود 84 تا 99 درصد از آنتی‌اکسیدان‌ خود را حفظ می کند. از طرفی دیگر آب‌پز نمودن کرفس، 37 تا 40 درصد آنتی‌اکسیدان‌ این گیاه را از بین می‌برد.

حداکثر زمانی که می توان کرفس را بعد از خریداری مصرف کرد، یک هفته است، بعد از یک هفته، میزان چشمگیری از آنتی‌اکسیدان‌هایی که در کرفس وجود دارد، از بین می‌رود. همچنین در کرفس ریز شده‌ تازه، فلاونوئیدهای مفید بیشتری در مقایسه با کرفس ‌های ریزشده فریز‌شده، وجود دارد.

ارزش غذایی کرفس

حدودا  ۹۵ درصد کرفس آب است، این سبزی حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی است اما میزان آن‌ها چندان زیاد نیست اما کرفس فروشگاه غنی از ویتامین K به شمار می‌آید و نصف لیوان از آن دارای تقریبا 25 درصد از میزان پیشنهاد شده روزانه توسط وزارت غذا و داروی آمریکا (FDA) است.

درضمن این گیاه قادر است کمک کننده شما باشد تا به اندازه کافی ویتامین B، پتاسیم، فیبر و molybdenum جذب کنید. این سبزی دارای مقدار ناچیزی ویتامین ث، ویتامین آ و بعضی از ویتامین‌های گروه ب است. خواص کرفس برای لاغری بسیار بارز است چراکه کلا دارای کالری، کربوهیدرات، چربی و کلسترول کمی است.

خواص کرفس برای سلامتی

خواص کرفس

خواص کرفس برای لاغری و کاهش وزن

هر یک ساقه‌ی کرفس تقریبا دارای ۱۰ کالری است اما نصف لیوان کرفس ریز شده تقریبا ۱۶ کالری دارد. درضمن هریک فنجان این سبزی 1.6 گرم فیبر رژیمی دارد که هوس‌های غذایی را کاهش می دهد زیرا آب را در سیستم گوارش دریافت می‌کند و سبب می‌شود تا برای زمان بیشتری سیر باشید. براساس تحقیقات اخیر، افزودن فیبر در برنامه غذایی افراد، یکی از شاخصه های اساسی کاهش وزن به شمار می‌آید.

ممکن است به گوش شما هم خورده باشد که کالری کرفس، منفی است اما این باوری غلط است. در حقیقت کرفس کالری کمی دارد و میزان کالری‌هایی که برای هضم آن دریافت می شود، بسیار کم است.

خواص کرفس برای پیشگیری و کاهش التهاب

این گیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ های فیتونوترینت مانند اسیدهای فنولیک می باشد که خاصیت ضدالتهابی دارند. براساس تحقیقات کرفس فروشگاه غنی از فلاونول‌ها مثل کورستین، دی‌هیدرو استیل بنوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌های فلاون از جمله لوتئولین است.

محققین همواره سعی دارند تا از کلیه تاثیرات بد التهاب حاد روی سلامت بدن مطلع شوند. برای مثال مشکلاتی که احتمال دارد تحت تأثیر التهاب حاد رخ دهند ناراحتی های قلبی‌ و عروقی و سرطان هستند.

مطالعات اخیر نشان می دهد مصرف آب کرفس مانع از تولید آنزیم هایی که التهاب ایجاد می کنند، می شود  مثلا آنزیم COX-2.

هیدراته نگهداشتن بدن

از آنجایی که تقریبا تمام کرفس را آب فرا گرفته است مصرف مرتب آن، برای حفظ میزان مایعات بدن روش خوبی است. همچنین میان وعده خوبی برای فصول گرم سال به شمار می آید تا کم آبی بدن شما را جبران کند.

رفع سوزش معده

اگر دچار سوزش سردل هستید مصرف کرفس را جدی بگیرید زیرا خاصیت اسیدی آن پایین است و به افرادی که رفلاکس معده دارند توصیه می شود. همچنین آنتی اکسیدان هایی که در کرفس وجود دارد پوشش مخاطی معده را بهبود می بخشد و احتمال ابتلا به زخم معده را کاهش می دهد.

کاهش کلسترول و تنظیم فشار خون

فیبر کرفس در کاهش میزان کلسترول خون تاثیر مثبتی دارد زیرا ترکیبات کلسترول زیادی که در روده‌ها انباشته شده است را درطی پروسه دفع، از بدن خارج می نماید. تحقیقات در زمینه رابطه‌ی میان استفاده کرفس و سطح کلسترول در افراد زیاد نیست اما آزمایشات انجام شده روی حیوانات نشان دهنده نتایج مثبتی است. ماده‌ی شیمیایی فتالید که در کرفس وجود دارد میزان کلسترول بد را تقریبا ۷ درصد و فشار خون را تقریبا ۱۴ درصد کم می کند. همچنین این ماده کاهنده استرس است و با منبسط و شل کردن ورید های خونی موجب گردش بیشتر خون در بدن می شود. بر اساس تحقیقات افرادی که مرتب دانه کرفس مصرف می کنند فشار خون آن ها کاهش می یابد.

خواص کرفص برای دستگاه گوارش

فیبر به لیل بهرمندی از خواص زیاد برای دستگاه گوارشی معروف است. به منظور منظم نگه داشتن فعالیت روده فیبر تاثیر زیادی دارد، لذا کاهنده یبوست است. یکی از دلایل خواص کرفص برای لاغری نیز همین فیبر رژیمی موجود در آن است.

سایر خواص کرفس برای سلامتی

  • پیشگیری از سرطان
  • افزایش قوی جنسی در مردان
  • درمان زخم معده
فواید کرفس

آب کرفس

عوارض زیاده روی در مصرف کرفس

نصف لیوان کرفس خرد شده تقریبا دارای ۸۸ میلی‌گرم سدیم است که برای گیاهان، محتوای نمک تقریبا بالایی محسوب می شود. همین موضوع سبب می‌شود تا کسانی که باید نمک کمی مصرف کنند در رابطه با مصرف کرفس نگران باشند اما براساس تحقیقات این موضوع کرفس را به یک ماده‌ی خوراکی پرسدیم تبدیل نمی‌کند و برای این افرادی جای نگرانی وجود ندارد.

از جمله عوارض افراط در مصرف کرفس عبارتند از سوهاضمه و اختلالات گوارشی. درصورتی که رژیم غذایی دارید، باید در مصرف کرفس اعتدال را رعایت کنید زیرا کالری آن کم است و مصرف زیاد آن سوء‌تغذیه به وجود می آورد. با وجود مفید بودن فیبر برای سلامتی، میزان بیش از اندازه آن می‌تواند نفخ، گاز معده و اسهال به وجود می آورد.

مصرف زیاد کرفس خام

همچنین مصرف زیاد کرفس خام باعث ایجاد گواتر می‌شود. علت این مسئله این است که میزان زیاد کرفس خام می‌تواند در پروسه عملکرد ید در غده‌ی تیروئید مشکل به وجود آورد. گواتر زمینه اختلالات تنفسی و کم‌کاری تیروئید را فراهم می کند.

به منظور تهیه کرفس و بهرمندی از خواص کرفس برای لاغری و همچنین سایر سبزیجات تازه می توانید از بازار روز ایرانیان خرید خود را انجام دهید. با ثبت سفارش در فروشگاه آنلاین بازار روز ایرانیان، معطل شدن و ترافیک و هوای گرم و سرد را تحمل نخواهید کرد و همچنین در ازای دریافت محصول ارگانیک قیمت گزافی پرداخت نمی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *